انجمن تخصصی شیمی ایران

این سایت به صورت تخصصی به درس شیمی در کنکورها، امتحانات نهایی و همچنین المپیادهای استانی، کشوری و جهانی می پردازد و هدایت آن به دست معلمان توانمند استان یزد - استانی که 1+14 سال رتبه نخست را درکنکورهای سراسری کسب کرده است - می باشد.

انجمن تخصصی شیمی ایران

این سایت به صورت تخصصی به درس شیمی در کنکورها، امتحانات نهایی و همچنین المپیادهای استانی، کشوری و جهانی می پردازد و هدایت آن به دست معلمان توانمند استان یزد - استانی که 1+14 سال رتبه نخست را درکنکورهای سراسری کسب کرده است - می باشد.

۸۱ مطلب توسط «مجید غنچه علی» ثبت شده است


atom-mark@1200x630

الکترونگاتیوی به معنای تمایل یک اتم و یا یک گروه عاملی به جذب الکترون یا توده ای از بار منفی است.

همان طور که می دانید بار هسته مثبت است و توده ای از پروتون ها درون یک هسته ی بسیار کوچک قرار دارند. حال تصور کنید که چگونه این انبوه بار های مثبت می تواند بر الکترون های خود اتم اثر بگذارد. مسلماً هرچه لایه هایی که در آن ها الکترون قرار دارد نزدیک تر به هسته باشند، جاذبه ی بار مثبت افزایش می یابد و سخت تر می توان آن ها را جدا کرد.

با توجه به عبارت بالا می توان متوجه شد که هرچقدر شعاع یک اتم کوچکتر باشد، هسته به آخرین لایه ی اتم نزدیک تر است. همچنین این هسته می تواند الکترون های لایه ظرفیت اتم های اطراف را نیز به سمت خودش بکشد.

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که در جدول تناوبی هرچقدر از چپ به راست حرکت کنیم، با توجه افزایش عدد اتمی و ثابت ماندن تعداد لایه های اصلی الکترون، جاذبه ی هسته نیز بیشتر می شود و الکترونگاتیوی افزایش می یابد اما در روند از بالا به پایین، به دلیل افزایش لایه های اصلی الکترونی و دور شدن لایه ظرفیت الکترون ها از هسته، الکترونگاتیوی کاهش می یابد.

اما نکته ی مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اساساً الکترونگاتیوی گازهای نجیب را هرگز اندازه نمی گیریم و تاکنون روش دقیقی برای اندازه گیری این مقدار در گازهای نجیب کشف نشده است. به همین خاطر است که F که یک هالوژن هم هست، بیشترین میزان الکترونگاتیوی را دارد.

حالا که با الکترونگاتیوی آشنا شدیم، کمی هم با پیوند کووالانسی آشنا شویم و بعد ارتباط میان این دو را بررسی کنیم:

پیوند کووالانسی پیوندی شیمیایی است که حاصل به اشتراک گذاشتن الکترون های میان دو اتم به وجود می آید. تفاوت اصلی آن با پیوند یونی این است که در پیوند یونی الکترون از اتمی به اتم دیگر منتقل می شود اما در اینجا الکترون هر اتم هم زمان که در مدار اتم خودش می چرخد، در مدار اتم دوم نیز گردش می کند.

پیوند کووالانسی میان دو اتم هیدروژن

همانطور که می بینید در پیوند میان دو اتم هیدروژن، هر اتم یک الکترون را به اشتراک گذاشته اند و به این ترتیب هر کدام از هیدروژن ها لایه ظرفیت خود را تکمیل کرده اند.

اما مفهوم اصلی و بنیادی پیوند کووالانسی، الکترون و به اشتراک گذاشتن آن است. مسلم است که هرچقدر الکترونگاتیوی اتم مقابل بیشتر باشد، الکترون لایه ظرفیت اتم ما را بیشتر به سمت خودش می کشد و این حاصل از اختلاف الکترونگاتیوی میان دو اتم است.

اگر این اختلاف بیشتر از 1.7 باشد، پیوند یونی خواهد شد یعنی آنقدر الکترونگاتیوی یکی از اتم ها بالا بوده که توانسته الکترون را از مدار اتم دیگر خارج کند و در مدار خود جای دهد.

اگر این اختلاف کمتر از 1.7 باشد، پیوند ما از نوع کووالانسی خواهد بود و بدین ترتیب اتم ها الکترون را میان خود به اشتراک می گذارند. به عنوان مثال در تصویر بالا چون دو اتم یکسان داریم (هر دو هیدروژن هستند)، اختلاف الکترونگاتیوی میان آن ها صفر خواهد بود و دو اتم به یک میزان از الکترون های به اشتراک گذاشته شده سهم خواهند برد.

اما ممکن است که همیشه دو اتمی که با یکدیگر پیوند کووالانسی می دهند یکسان نباشند. به عنوان مثال تصور کنید که اکسیژن و هیدروژن می خواهند با یکدیگر پیوند کووالانسی دهند.

در این پیوند الکترونگاتیوی اکسیژن بسیار بالاتر از الکترونگاتیوی هیدروژن است. به همین خاطر اکسیژن سهم بیشتری را از الکترون های به اشتراک گذاشته شده به سمت خودش می کشد. اما این اختلاف آن قدر زیاد نیست که اکسیژن بتواند تمامی الکترون را درون مدار خود قرار دهد. بنابراین الکترون به صورت ابری در می آید که این ابر بیشتر در سمت اکسیژن سایه می اندازد تا در سمت هیدروژن و به همین خاطر می گوییم که اکسیژن توانسته است جزئی بار منفی را به سمت خود بکشد و هیدروژن که سهم کمتری از الکترون را دارد، جزئی از بار مثبت را به سمت خود کشیده است.

مجید غنچه علی

510014510016stoechiometrieaufgrau

 

یکی از مسائلی که همیشه دانش آموزان پایه ی سوم و کنکوری ها با حل مسئله دارند، انتخاب روش درست این کار است. در کتاب درسی به روش استوکیومتری و در کتاب های کمک درسی به روش تناسب اشاره شده است اما کدام یک از این روش ها بهتر است؟

روش استوکیومتری یا همان روش کسر به کسر در کتاب درسی به درستی تمام آموزش داده شده است. با ساده ترین مسئله مانند تبدیل جرم به مول یا مول به جرم و بعد سخت ترین مسائل را با استفاده از این روش حل کرده است. در عوض بعضی کتب کمک درسی و مخصوصاً کتاب های استاد بنده مهندس بازرگان اصرار عجیبی بر وقت گیر بودن و بی فایده بودن این روش دارند و تلاش کرده اند تا حل از طریق تناسب را در ذهن دانش آموزان جا بیاندازند.

بنده در اینجا می خواهم از استفاده از روش استوکیومتری دفاع کنم و شما را در رابطه با استفاده از تناسب و خطرات آن در حل تست های کنکور آگاه سازم.

مزایای استفاده از روش استوکیومتری و حل سریع مسائل با استفاده از این روش:

در روش استوکیومتری شما از معلوم سؤال شروع به نوشتن می کنید تا به مجهول برسید. تمامی راه را در یک مرحله و در یک سری از کسر ها می روید و همچنین از آن جایی که باید واحد ها را با هم ساده کنید، میزان اشتباه شما بسیار بسیار پایین می آید در صورتی که در روش تناسب شاید مجبور شوید چندین تناسب ببندید و بعد در بین این تناسب ها راه اصلی را گم کنید.

 

شیوه ی استفاده از این روش به زیبایی هرچه تمام تر در کتاب درسی توضیح داده شده است اما یکی از ایراداتی که همکاران من به این روش می گیرند، وقت گیر بودن آن است.

دانش آموز در امتحانات تشریحی موظف است که این روش را برای حل مسئله به کار برد اما در تست ها به خاطر نوشتن واحد ها و بعد ساده کردن آن ها با یکدیگر وقت گیر می شود.

اگر دانش آموز عادت به استفاده از این روش کند، کم کم نیازی به نوشتن واحد ها نخواهد داشت و واحد ها را در ذهنش ساده می کند. مثلا پیش خودش می گوید: 0.3 مول روی کلرید داریم، هر 1 مول روی کلرید 2 مول هیدروکلریک اسید میده. این ها را در ذهنش می گوید اما دیگر نیازی به نوشتن واحد ها و اسم مواد نیست و تنها عدد ها را می نویسد. در پایان هم چون همه ی اعداد را یک جا نوشته و در هم ضرب می کند، کارش از لحاظ ساده کردن اعداد راحت تر است.

این ها همه نظرات شخصی بنده و توصیه ی من به استفاده از این روش بود. اما شما در انتخاب روش حل مسائل استوکیومتری خود مختار هستید. خوشحال می شوم نظرات شما را هم راجع به این مسئله بدانم.

مجید غنچه علی

Untitled-2

آزمون آنلاین شیمی سال دوم دبیرستان از الان شروع شده است.

برای شرکت در این آزمون نیازی به ثبت نام نیست و هزینه آن رایگان است.

همین حالا در این آزمون شرکت کنید.

شروع آزمون

مجید غنچه علی


تعدای از نکات تستی و تاریخی فصل اول شیمی دوم را به عنوان اولین مطلب روی سایت قرار می دهم

امیدوارم مطالب مفیدی برای همکاران و دانش آموزان عزیز باشد

chem2fasl1

مجید غنچه علی


اطلاعات کامل برای حل سوال ۳ قسمت ب داده نشده است.

مجید غنچه علی


جواب تمام سؤال های کتاب شیمی پیش دانشگاهی ۱ تا صفحه ۳۲ روی فایل pdf کتاب درسی.


مجید غنچه علی


دراین مطلب سعی کردم روش های سریع که با توجه به انها می توان محاسبا ت مورد نیاز برای کنکور شیمی را به طور سریع انجام داد را اورده ام که به طور صد درصد می توانم بیان کنم که هرکس به این روش ها مسلط باشد می تواند بسیار سریع تر به سوالات محاسباتی شیمی کنکور جواب دهد منتظر نظرات بزرگ واران هستم

روشهای سریع محاسبات شیمی کنکور

مجید غنچه علی


 

 

مجموعه تمرین های سنتیک شیمیایی شامل سؤالات هماهنگ و کنکوری سال چهارم تهیه شده توسط جلال نوری دبیر و سرگروه شیمی مهاباد جهت استفاده دبیران محترم و دانش آموزان سراسر کشور به اشتراک گذاشته می شود. امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.

مجموعه فوق را از اینجا دانلود کنید.


مجید غنچه علی


نکات مهم و تستی فصل دوم شیمی دوم را به صورت جدول تناوبی ساده در اختیار دوستان قرار می دهم

قسمت هایی از جدول حذف شده است ، تا حفظ عناصر اصلی برای دانش آموزان راحت تر باشد

شیمی ۲ فصل ۲


مجید غنچه علی


پاورپوینت قابل ویرایش تعادل شیمیایی برای شیمی پیش دانشگاهی ۱


مجید غنچه علی